Hur går det med nyårslöftet?

Vi är redan inne i mitten av januari, vad tiden går fort! Är du en av oss som avgav ett löfte på nyårsafton? Eller har du kanske lagt upp ett nytt mål du vill nå?

Hur går det i så fall? Har du lyckats hålla i dina nya rutiner du satte upp för dig själv? Kanske älskar du dom nya rutinerna och utmaningarna som målen ställer. Härligt, då är det bara att köra på!

Jag själv tillhör gruppen som har väldigt lätt för att trilla tillbaka i gamla mönster, ibland gör jag det utan att jag tänker på det. Men ibland gör jag det för att det blev för jobbigt, jag satte för stora krav på mig själv. Jag ville sätta nya rutiner inom för många områden. Känner du igen dig?

I så fall får du gärna läsa vidare i hopp om att mina tips nedan kanske funkar även för dig 🙂

1. Prioritera

Välj ut en eller två förändringar du vill göra. Exempelvis: har du som mål att skapa ett hälsosammare liv? För många kanske detta innebär att sluta röka, dricka mindre alkohol, börja träna och äta sundare. Detta är fyra, i sig, mycket stora förändringar att göra och att göra dom alla fyra på samma gång kan för många kännas övermäktigt. Att försöka stå emot röksuget, samtidigt som du ska laga en ny hälsosam måltid, samtidigt som du ska hinna till gymmet om 1 timme, samtidigt som ungarna kanske påkallar din uppmärksamhet. Låt säga att du ändå klarar av dessa nya rutiner, du kommer hem trött och sliten och du dessutom inte får lov att koppla av med det där goda glaset vin. 1 dag, 2 dagar kanske går bra men efter en stund är det lätt att trilla dit igen – kanske orkade du inte handla på vägen hem en eftermiddag vilket resulterade i snabbmat. Du är trött och hängig och du orkar inte stå emot röksuget. Du vaknar morgonen efter, ännu tröttare, och du hoppar över dagens träningspass. Du börjar falla tillbaka i gamla rutiner och har inte energi att ta tag i allt igen, just nu. Känner du igen dig?

Vore det kanske lättare att välja en sak att fokusera på till att börja med? Vad känns mest viktigt för dig att förändra just nu? Kanske känns det viktigast för dig att börja fokusera på motion och träning först? Härligt 🙂 Fokusera då på att komma igång med din träning den här månaden, strunta i dom andra målen just nu. Vem vet, kanske du med hjälp av din träning börjar äta hälsosammare utan att tänka på det 🙂

2. Keep it Simple

Gör det lätt för dig! Låt säga att du har valt att börja fokusera på din träning. Välj en träningsform du tycker är rolig, som lockar dig att komma iväg. Välj en träningsform som är nära till hands och som inte kräver stora ekonomiska kostnader eller mycket utrustning. Välj en träningsform som du har svårt att komma på ursäkter för. Det kan till exempelvis vara promenader nära ditt hem eller kanske löpning, eller styrketräning hemma tillsammans med familjen eller ute i din trädgård. Om du vill börja på gym, välj ett gym nära ditt hem, skola eller arbete. Träning behöver inte vara svårt eller krångligt, det räcker med 20 effektiva minuter hemma framför tv:n 🙂

3. Ta hjälp av din omgivning

För mig personligen hjälper det att berätta om mina mål och mina nya rutiner för mina nära och kära. På så sätt kan jag dels få stöttning men kanske även träningssällskap, då det till och med visade sig att några av mina vänner har samma mål som mig. Att tala om mina mål för andra hjälper mig även att fokusera och jobba mot målen då jag vet att andra känner till vad jag strävar mot. Jag har en annan person för vilken jag vill bevisa att jag klarar att göra detta.   

Är du osäker på hur du ska göra för att nå dina mål? I så fall kan det vara skönt att ta hjälp av någon som jobbar inom det område du är intresserad av. Är du intresserad av att börja träna på gym men du vet inte hur du ska träna? Ta då hjälp av en personlig tränare. Vad jag tycker är allra viktigast då jag själv vill skaffa en personlig tränare är att vi fungerar bra tillsammans. Att det är en person jag har förtroende för och som jag känner jag kan ha ett långvarigt samarbete med. Fråga om ett första möte tillsammans och träffa gärna flera personliga tränare, innan du bestämmer dig för vem du vill börja samarbeta med. 

Sammanfattningsvis:

Tillhör du en av oss som 31:a december gav ett nyårslöfte eller satte ett nytt mål? Har du svårt att följa dom nya rutinerna? Testa i så fall om mina råd kan hjälpa dig!

  • Prioritera ett område eller mål i taget.
  • Gör det lätt och roligt för dig.
  • Ta hjälp av omgivning.

Lycka till med dina nya mål och rutiner! Och tveka inte, hör gärna av dig om du vill ha hjälp på vägen 🙂

 

sandra

//Sandra Jakobsson

Lic. Personlig Tränare

Är du intresserad av personlig träning? Läs mer om våra paket här!