MARKLYFT – EN AV DOM ABSOLUT BÄSTA ÖVNINGARNA PÅ GYMMET!!

Söndag 27:e mars har vi på Beach Fitness öppet hus med flera spännande aktiviteter (läs mer om detta här). Bland annat kommer jag att visa och berätta om en av dom absolut bästa styrketräningsövningarna – nämligen marklyft. Varför har jag då valt just denna övning?

Jo, för att marklyft hör till dom (enligt mig och många fler) viktigaste basövningarna inom styrketräning. Det är en övning som tränar styrka i hela kroppen, från tårna till fingrarna. Du tränar upp en greppstyrka som kommer att imponera på vilken arbetsgivare som helst. Den skapar ryggar av stål, som inte bara är bra för att orka lyfta upp ditt barn/barnbarn/katt från golvet utan dessutom ger dig världens bästa hållning. Världens bästa hållning leder i sin tur till att du känner dig längre samt skapar utrymme i bröstryggen vilket gör att det känns lättare att andas. På grund av att du använder flera muskler samtidigt då du marklyfter ökar även förbränningen. Det är därmed en väldigt bra övning om du önskar gå ned i vikt. Önskar du däremot att gå upp i vikt kommer du med hjälp av bra kost och marklyft att bygga muskler och därmed gå upp i vikt.  

Men är det inte lätt att skada ryggen när du tränar marklyft?

Som i all träning, samt även lyft i vardagen, finns det en risk att skada ryggen – om du inte tränar med rätt teknik! Vid rätt teknik hjälper marklyft dig att bygga en stark rygg som i sin tur minimerar skaderisken i din träning eller i vardagen. Jag har vänner som har tränat marklyft efter ett diskbråck och blivit helt bra med hjälp av träningen. Jag har själv haft ryggskott vid några tillfällen men efter att jag började träna marklyft regelbundet har jag aldrig haft ont i ryggen.

Nedan ser du en video där jag utför övningen med en skivstång på golvet. För många kan detta kanske kännas tungt i början, några kan eventuellt även känna en begränsning i sin rörlighet – det kan kännas svårt att nå ned till stången utan att böja ryggen. Det finns alltid alternativ för hur du kan utföra ett marklyft! Du kan till exempel använda en lättare hantel eller kettlebell och ställa upp denna på en liten pall. På så sätt kan dom allra flesta utföra marklyft och dom allra flesta skulle även må väldigt bra av att utföra övningen.

 

 

Förutom att marklyft är en fantastisk övning som bygger en rygg rygg av stål som förebygger ryggbesvär, formar marklyft även en stark och snygg rumpa som lockar din partner till sängs på sekunder. Dessutom skapar marklyft ett handslag som imponerar på arbetsgivaren och ger dig jobbet du vill ha. Utöver alla dessa fördelar med marklyft så är det dessutom väldigt coolt att kunna lyfta tunga saker från golvet. Okej, där må jag kanske vara lite partisk i frågan – men jag hoppas att jag ändå har lockat dig till att våga pröva övningen.

Hör gärna av dig till mig så hjälper jag dig att komma igång! Eller kom på öppet hus på söndag 27:e mars, där kommer jag att berätta ännu mer om denna fantastiska övning.

 

 

//Sandra Jakobsson

Lic. Personlig Tränare

Är du intresserad av personlig träning? Läs mer om våra paket här!