Quiztajm – Svar

I förra inlägget kunde du testa dina kunskaper  i Beach Fitness gymquiz. Har du missat detta finner du quizet här.

Nedan ser du svaren på frågorna.

A. Vilka fördelar finns det med styrketräning?

Styrketräning har en mängd positiva fördelar så som starkare skelett vilket leder till minskad skaderisk, som till exempel benbrott. Du kan förbättra din hållning med hjälp av styrketräning vilket i sin tur kan leda till att det kan kännas lättare att andas då du ger mer utrymme för dina andningsorgan. Styrketräning resulterar i ett ökat påslag av till exempel endorfiner vilket påverkar ditt humör – du blir glad och får energi. Styrketräning hjälper dig även att kunna hantera stress bättre. Listan kan göras ännu längre, så börja styrketräna vet ja 😉 (om du inte redan gör det). Rätt svar: 4. Alla ovan.

 

B. Hur ofta bör du minst styrketräna för att förbättra din styrka?

Snabbt svar på frågan är 2 ggr/v. Detta beror så klart på din nuvarande träningsnivå: är du nybörjare räcker det med att komma igång och röra på dig en gång i veckan för att förbättra din styrka. Har du däremot tränat i flera år och ligger på en hög träningsmängd per vecka kanske du behöver träna 3-4 gånger per vecka. För en ”vanlig” motionär räcker det att träna 1g/v för att bibehålla nuvarande styrka och 2 ggr/v räcker för att förbättra styrkan. Rätt svar: 2. 2ggr/v (men jag har gett rätt för alla svar). 

 

C. Fram till vilken ålder ger det effekt att börja träna styrketräning?

Det är aldrig för sent att börja styrketräna och oavsett i vilken ålder du börjar så har styrketräning effekt. Viktigt är såklart att anpassa träningen efter individen och träning ska gärna efterlikna vardagens rörelser. Så som att tex ställa sig upp från en stol. Jag har själv en solkenshistoria från en äldre kund som började styrketräna på Beach Fitness. Efter några månaders träning kom hon till mig och sa: Sandra – Jag har äntligen fått tillbaka min balans så jag till och med kan stå på ett ben igen.

Rätt svar: 4. Styrketräning ger effekt oavsett i vilken ålder du börjar träna!

 

D. Vad är en TRX? 

Blogg - TRX

Rätt svar: D. TRX är ett redskap som du kan använda för att styrketräna hela kroppen med hjälp av olika övningar. Redskapet kan till exempel fästas i en dörrkarm eller utomhus runt en trädgren. Det är lätt att packa ned och tar varken mycket plats eller väger mycket. Perfekt om du till exempel är ute och reser eller bara vill ha ett enkelt och bra redskap för hemmaträning.

 

E. Var sitter muskeln Biceps Femoris? 

Det här var en medveten kuggfråga då många förknippar Biceps med armen. Biceps betyder att en muskel har två huvuden eller ursprung. Femoris kommer från det latinska namnet för lårben vilket är femur. Rätt svar på denna fråga är alltså: 2 Låret. 

 

F. Para ihop rätt övning med rätt engelskt namn 

Chins                  B

Crunch               D

Squat                 C

Militarypress      A

Blogg - 4 övningar

G. Vad heter kroppens största muskel?

Rätt svar: 2. Stora Sätesmuskeln (gluteus maximus)

 

H. Vad heter maskinen nedan?

Blogg - Smithmaskin

Rätt svar: 3. Smithmaskin

 

I. Vilka muskler tränar du vid knäböj?

Knäböj (även kallad squat, se bild C ovan) är fantastiskt bra övning som tränar stora delar av kroppen så som säte, lår och bål.

Rätt svar: 4. Alla ovan.

 

Jag hoppas att du har tyckt om vårt quiz, förhoppningsvis blir det fler!

 

sandra

 

// Sandra Jakobsson

Lic. Personlig Tränare

Är du intresserad av personlig träning? Läs mer om våra paket här!