Bara gör’t!

En person från grannbyggnaden kom in i receptionen på Beach Center häromdagen. En person jag inte har sett (mer än på håll) på länge, senast jag såg honom vägde han ca 50 kilo mer än idag. Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att fråga om hans resa, hans berättelse var så inspirerande att jag känner att jag bara måste föra den vidare.

Det började för 1 år sen, efter en lång period av mycket hårt arbete kände han hur han var på väg in i väggen. Han var överviktig, hade ont i kroppen, orkade inte genomföra sitt arbete och kände sig psykiskt nedstämd. En dag efter jobbet kände han hur han bara var tvungen att gå ut och gå i skogen – för att rensa skallen – vilket han gjorde. Efter en lång promenad kom han hem och kände hur allt kändes mycket lättare mentalt, han kände sig starkare och gladare. Nästa dag efter jobbet gjorde han likadant, samma positiva känsla infann sig även denna dag. Så fortsatte han varje dag, promenaderna blev längre och längre och efter en tid märkte han att han även hade gått ned ganska mycket i vikt. Detta var från början inte ett medvetet mål för honom utan mer som en positiv bieffekt – huvudsyftet med promenaderna var den positiva känslan – mentalt.

Viktnedgången motiverade honom till att börja tänka mer på kosten, han berättade om några enkla regler: alltid frukost, fasta måltider resten av dagen, äta lite av allt. Ingen alkohol på vardagar och tillåtelse att leva gott under helgen. Men alltid i lagom mängd. Han fortsatte att förlänga promenaderna och schemalade dom till kl 15 varje arbetsdag (då var det ändå lugnt på jobbet). Varje dag går han nu samma sträcka på drygt 1 mil, den senaste tiden har han även börjat jogga allt längre delar av sträckan.

När jag såg honom häromdagen så har det gått nästan 1 år sen hans första promenad, på den tiden har han gått ned 50 kg i vikt, han är starkare, gladare och den där väggen existerar inte längre. Jag frågar honom vad han tror är nycklarna till hans framgångar.

Den positiva känslan är såklart oerhört viktig berättar han, sen är det bara att göra. Visst kan det kännas motigt när det spöregnar och blåser men då är det bara att klä på sig och sticka ut. Kosten har inte varit så svår, så länge jag får till rutinerna så rullar det på av sig själv. Och så klart är det viktigt att tillåta mig själv att leva – att få ta den där goda wiskeyn i soffan en lördagkväll tillsammans med god mat. Men det gäller att hålla det till helgerna – på veckodagarna är det dom fasta rutinerna som gäller! Och så envisheten såklart – jag har ett jävla pannben säger han.

Jag finner hans berättelse så inspirerande! Han har verkligen hittat vad som fungerar för honom. Jag kan identifiera flera kända nycklar till att lyckas med en beteendeförändring eller att nå ett uppsatt mål.

  • Först och främs började han att promenera för att det kändes bra – han har något som i psykologin kallas för inre motivation till att promenera.
  • Han började på en nivå som fungerade för honom och därefter har han successivt ökat svårighetsgraden.
  • Han har satt upp och följt fasta rutiner.
  • Han har tillåtit sig själv att njuta men på en lagom nivå.
  • Och till sist: han har ett jäkla pannben och genomför det utan ursäkter.

Vad jag själv har lärt mig av detta möte är hur viktigt det är att hitta något jag tycker om att göra och att göra det på det sättet som passar mig. När detta är gjort är det egentligen bara att fortsätta – Bara gör’t!

//Sandra Jakobsson

Lic. Personlig Tränare

  

Är du intresserad av personlig träning? Läs mer om våra paket här!